سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی های یک پرستار بیمار خوب

حرفه پرستاری حرفه دشواری است. یک پرستار بیمار باید دارای شخصیتی دلسوز، آرام بوده و برای مراقبت از بیماران در زمان نیاز آنها، پشتکار داشته باشد. فارغ از تحصیلات و موفقیت در آزمون ها، یک پرستار بیمار باید ویژگی های شخصیتی و مهارتی خاصی داشته باشد. در ادامه، ویژگی های مهم یک پرستار بیمار خوب را بررسی می کنیم:

1.      اهمیت قایل شدن:

بدون شک، مهمترین ویژگی برای یک پرستار بیمار، اهمیت دادن به دیگران است. اگر پرستار بیمار برای دیگران و یا حتی خودش ارزش و اهمیت قائل نباشد، هرگز نخواهد توانست از بیماران مراقبت کند.

پرستار بیمار اغلب در بدترین شرایط زندگی بیمار از او مراقبت می کند. می توان گفت که پرستار بیمار، در دسترس ترین فرد درمانی برای بیمار و خانواده اش است. یک پرستار بیمار خوب می تواند علاوه بر انجام کار های درمانی و مراقبتی در عین کارآمد بودن، با بیماران و خانواده هایشان نیز مهربان و خوش رو باشد.

2.      مهارت در برقراری ارتباط:

مهارت در ارتباطات اجتماعی نیز از ویژگی های بسیار مهم پرستار بیمار است. بیمارانی که از مشکلات مختلفی رنج می برند ممکن است در وضعیتی نباشند که بتوانند به درستی صحبت کنند. این بیماران و خانواده هایشان در این مورد معمولا به پرستار بیمار وابسته هستند. برای یک پرستار بیمار خوب، حامی بودن به معنی بررسی نگرانی های بیمار و خانواده او و دادن بهترین راهنمایی ها است.

مهارت ارتباط جمعی یک پرستار بیمار جنبه های مختلفی دارد که "لبخند" مهم ترین آنهاست. لبخند پرستار بیمار به بیمار احساس راحتی می دهد و باعث می شود که بداند پرستار بیمار به او اهمیت می دهد. جنبه های دیگر این مهارت که ممکن است کلامی هم نباشند برای یک پرستار بیمار خوب ضروری است. مثلا پرستار بیمار به گونه ای رفتار کند که بیماران احساس راحتی کنند و از اینکه تحت مراقبت هستند، احساس خوبی داشته باشند.

3.      همدلی:

اهمیت دادن، دلسوزی و همدلی، اصطلاحاتی هستند که ممکن است (به اشتباه) یکسان در نظر گرفته شوند. اما در واقع، همدلی برای پرستار بیمار به معنی شنیدن حرف های بیمار و درک کردن احساس اوست. البته این به معنی نیست که پرستار بیمار همیشه با افکار بیمار و یا خانواده اش موافقت کند. اما این نکته بسیار مهم است که پرستار بیمار بشنود و درک کند.

یک پرستار بیمار خوب می تواند کاری کند که بیمار احساس کند بدون قضاوت شدن شنیده و دیده می شود.


  4. توجه به جزییات:

 

هنگامی که در مورد پرستار بیمار، مراقبت و درمان صحبت می شود، توجه به جزییات امری حیاتی است. حتی در محیط های به شدت شلوغ نیز پرستار بیمار باید جزیی نگر باشد. برای مثال، پرستار بیمار باید دقت کند که دستورات پزشک به خوبی انجام بگیرد، دوز دارو ها به اندازه باشد و ثبت وضعیت بیمار دقیق و درست انجام شود.

در زمینه پرستار بیمار خانگی، پرستار بیمار باید اولین نفری باشد که تغییرات را در بیمار متوجه می شود و این تغییرات را به پزشک معالج گزارش می دهد.

5. مهارت در حل مشکلات:

بدیهی است که یک پرستار بیمار خوب باید باهوش باشد و مشکلات را در سریع ترین زمان ممکن بررسی کند و راهکار هایی را برای آن در نظر بگیرد. پرستار بیمار نمی تواند یک روش را برای همه بیماران به کار ببرد. چرا که برای یک پرستار بیمار، هیچ دو بیماری شبیه یکدیگر نیستند. بنابراین پرستار بیمار باید به خوبی بتواند بهترین شرایط برای هر بیمار را در مواجهه با مشکلات در نظر بگیرد. چالش های کار یک پرستار بیمار کاملا متنوع و غیر قابل پیش بینی است و یک پرستار بیمار خوب برای روبرویی با این چالش ها باید کاملا انعطاف پذیر باشد.

6. رعایت احترام:

در کار پرستار بیمار و هر کار دیگر، احترام گذاشتن با ارزش است. برای یک پرستار بیمار خوب، احترام گذاشتن به مرزهای کاری و همچنین همه کسانی که پرستار بیمار با آنها سر و کار دارد، بسیار مهم است.

پرستار بیماری که به همکاران، بیماران و خانواده ها احترام می گذارد، در مقابل، احترام زیادی توسط این افراد به او باز خواهد گشت.

در حیطه کاری پرستار بیمار خانگی، موضوع احترام به این صورت است که پرستار بیمار با ورود به خانه بیمار، به زندگی او وارد شده است. پس پرستار بیمار باید به خوبی از بیمار و خانواده اش شناخت پیدا کند و به تمامی قوانین، درخواست ها و برنامه ریزی های آنها احترام بگذارد.

7. خودشناسی:

شناخت پرستار بیمار نسبت به خودش، امر مهمی برای افزایش کیفیت کار یک پرستار بیمار است. پرستار بیمار باید بداند که همه محیط های کاری برای او مناسب نخواهند بود. ممکن است یک پرستار بیمار به بخش های اورژانسی  تمایل داشته و پرستار بیماری دیگر بخش های آرام و ساکت تر مراکز درمانی را ترجیح دهد. پرستار بیمار باید شناخت عاطفی، شخصیتی و فیزیکی مناسبی از خود داشته باشد تا بتواند بهترین شرایط کاری را برای خودش انتخاب کند.

8. تمایل به یادگیری:

علوم پزشکی و تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت هستند. یک پرستار بیمار خوب باید در زمینه کاری و حرفه ای خود بتواند به همراه این پیشرفت ها، مهارت ها و توانایی های خود را نیز افزایش دهد.

پرستار کودک - پرستار سالمند